تاریخچه سوله در دنیا

تاریخچه سوله در دنیا و ایران

تاریخچه سوله در دنیا به سال ۱۷۵۰ و در ایران به حدود ۷۰سال قبل بر می گردد. شاید در مورد تاریخچه سوله در دنیا چیز‌هایی شنیده باشید. سوله‌ها از گذشته تاکنون به اشکال مختلف وجود داشته‌اند و در واقع به عنوان یک سرپناه برای انسان‌ها محسوب می‌شدند. سوله‌ها در اصل، یکی از متداول‌ترین سازه‌هایی هستند که در بین صنعت‌گران از محبوبیت زیادی برخوردارند. اما آیا تا به حال به این موضوع فکر کرده‌اید که سوله‌سازی در دنیا چه تاریخی دارد و متعلق به چه زمانی است و یا اینکه اولین سوله در دنیا توسط چه کسی ساخته شده است؟ در این مطلب می‌خواهیم به بررسی تاریخچه سوله در دنیا  بپردازیم.

تاریخچه سوله

تاریخچه اولین سوله در دنیا

تاریخچه سوله در دنیا به سال ۱۷۵۰ باز می‌گردد؛ در این سال، اولین کارخانه چاپ در اتریش با هدف داشتن فضای بزرگتر، نمای بیرونی و داخلی زیبا، تهویه مناسب و هزینه تمام شده پایین راه‌اندازی شد. بعد از آن، تمامی تولید‌کنندگان به این فکر افتادند که فضای تولید خود را به شکل سالن‌های بزرگ بسازند تا امکان مانور برا افراد و ماشین آلات وجود داشته باشد. همین موضوع باعث شد که در نهایت سوله‌ها ساخته شوند و بتوان از آن‌ها برای مکان‌های زیادی استفاده کرد.

بازیافت، شکل ظاهری و پایین بودن هزینه ساخت سوله، سوله را به سازه‌ای بینظیر تبدیل کرده است که بسیاری از افراد برای کاربرد‌های مختلف به دنبال آن هستند. این طور که در مورد تاریخچه سوله صحبت می‌کنند؛ استفاده از سوله، برای اولین بار در اواخر قرن پانزدهم در انگلیس اتفاق افتاد.

برای مشاوره و سفارش سوله با شماره ۰۹۱۳۷۵۷۰۵۸۷ تماس بگیرید.

ویلئام کاکستون، صاحب چاپخانه‌ای قدیمی در انگلیس، اسنادی دارد که حاکی از این است که در آن یا شروع پیدایش سوله از آن برای برای ذخیره‌سازی مواد مختلف مانند ادوات کشاورزی و محصولات کشاورزی استفاده می‌شد. حتی در گذشته، از سوله به‌عنوان پناهگاه حیوانات یا همان طویله نیز استفاده داشته است. سوله در دوران ویکتوریا محبوبیت زیادی داشته است و بسیاری از خانم‌ها به‌وسیله سوله سازی، سرپناه های چوبی، کارگاه خیاطی، گلخانه و حتی کارگاه‌های آشپزی خود را به بیرون از خانه انتقال دادند و در حیاط منزل این سوله‌ها را به پا کردند.

تاریخچه سوله در دنیا

سوله های قدیمی تاریخ

تقریباً می‌توان گفت که با شروع انقلاب صنعتی در اروپا، ساخت سوله در تمام دنیا رواج پیدا کرد. با نیاز کارخانه‌ها به فضای خاص و همچنین همه‌گیر شدن صنعت، استفاده از سوله‌ها، نسبت به قبل رواج پیدا کرد. همان طور که گفته شد، تاریخچه سوله در ایران به حدود ۷۵ سال پیش بر می‌گردد؛ یعنی نیاز به ایجاد فضا‌های بزرگ و بهره‌برداری از آن‌ها و همچنین صرفه‌جویی در زمان ساخت سازه و هزینه‌های مربوط به آن، همه‌ی این موارد باعث شدند که در ایران هم به ساخت سوله نیاز باشد.

نیاز ذاتی انسان به سرپناه

همان‌طور که می‌دانید، ما انسان‌ها نیاز ذاتی به ذخیره‌سازی داریم، همانطور که نیاز ذاتی به سقف بالای سرمان داریم. ما خودمان و دارایی‌هایمان را در خانه‌هایمان پناه می‌دهیم. اما هدف اصلی یک خانه، پناه دادن به مردم است. وقتی خانه ما به اندازه کافی بزرگ نیست که تمام دارایی‌های ما را در خود جای دهد، یک سوله ذخیره‌سازی ایجاد می‌کنیم تا وسائل‌مان را آنجا نگه داریم و یا حتی از سوله‌ها برای نگهداری حیوانات استفاده کنیم. (یعنی در اصل، ایده ساخت اولین سوله در دنیا، از اینجا نشات گرفت)

واژه shed (به انگلیسی) یا همان سوله، از گذشته تاکنون واژه‌ای آشنا برای ما و همه جهانیان بوده است. سوله‌ها فقط در ایران تاریخچه ندارند، بلکه از خیلی از سال‌های دور در کشور‌های مختلف کاربرد‌های متنوعی داشتند و در موارد مختلفی مورد استفاده قرار می‌گرفتند. اولین نمونه شناخته شده از سوله، در سال ۱۴۸۱ ظاهر شد که در اصل، مکانی برای نگهداری حیوانات بود.

اولین سرپناه انسان ها

در تاریخچه سوله در دنیا ابتدا مردم ماقبل تاریخ خانه‌ها و آلونک‌های خود را از هر چیزی که جغرافیا، آب و هوا و مصالح محلی اجازه می‌داد می‌ساختند. مصریان اولیه سیلو‌های زیرزمینی با سبد‌های نی برای ذخیره غلات می‌ساختند. اروپاییان اولیه از عاج و پوست ماموت پناهگاه می‌ساختند. همانطور که همه می‌دانند، اسکیمو‌ها، پناهگاه‌هایی از برف و یخ می‌ساختند. هر آنچه برای مکان‌های اولیه سکونت استفاده می‌شد، برای ذخیره‌سازی نیز استفاده می‌شد، چه در داخل خانه و چه در خارج از آن.

انسان‌هایی که در غار‌ها زندگی می‌کردند از غار‌های کوچکتر یا طاقچه‌های درون غار‌ها بعنوان انبار استفاده می‌کردند. آناسازی (اجداد سرخپوستان پوبلو امروزی) مردمی بودند که تقریباً از ۱ تا ۱۳۰۰ پس از میلاد در جنوب غربی آمریکا زندگی می‌کردند. آن‌ها غار‌های طبیعی کنار صخره و هم غار‌هایی را که توسط سنگ‌های آتشفشانی نرم ساخته شده بودند، اشغال کردند.

ظهور سوله در دنیا

با پیدایش پناهگاه‌های خود ایستاده، سازه‌های خاص نیز شروع به ظهور کردند. با گذشت زمان، آناسازی‌ها خانه‌های غار خود را با ساختن فضا‌های سنگی و سنگی استادانه برای زندگی روزمره، انبار و مناسک مذهبی گسترش دادند. با وجود این تفاسیر، می‌توان گفت که زمان انقلاب صنعتی که از فولاد برای ساخت و ساز‌ها استفاده می‌شد، شروع ساخت سوله هم بود. اولین سوله در دنیا، در سال ۱۸۳۰ و در ایستگاه قطاری در لیورپول ساخته شد.

تاریخچه سوله در ایران

تاریخچه سوله در ایران

تقریباً می‌توان گفت که تاریخچه سوله در ایران به حدود ۷ دهه قبل باز می‌گردد. یعنی تقریباً حدود ۷۰ سال است که سوله‌ها در ایران کاربرد دارند و استفاده می‌شوند. در تمامی این ۷ دهه، پیشرفت چشمگیری در این زمینه به وجود آمده است و حتی با گذشت زمان، صنعت سوله‌سازی دچار تغییراتی شده است و حتی اگر دقت کرده باشید روش‌های مدرن‌تری برای ساخت سوله ایجاد شده است.

حدود ۷۰ سال پیش، با استفاده از اتصالات اسکلت فلزی و طبق روش‌های جوشکاری و پیچ و همه از سوله‌ها استفاده می‌شود؛ مدتی پس از آن، بنا به دلائلی، ایرانیان از ساخت سوله کناره کشیده بودند. بعد از ۳ سال، دوباره ایده جدید برای ساخت سوله وارد ایران شد و ایرانیان سعی بر این داشتند که همانند اروپائیان بتوانند سوله‌های مدرن بسازند.

دلیل ساخت سوله‌های فلزی چه بود؟

اولین سوله فلزی تاریخ

به این دلیل که در برخی از پروژه‌ها و سازه‌های بزرگ، استفاده و ساخت سوله‎‌های بتنی دشوار و یا در بعضی مواقع غیر ممکن بود، سوله‌های فلزی ساخته شدند و ساخت آن‌ها باعث گسترش و رونق کار‌ها شد. این نوع سوله‌ها در اصل، از فلز چدن ساخته می‌شدند اما به مرور آهن جایگزین چدن شد. پس از آن سازه‌های فلزی با استفاده از آهن‌های کم کربن، ساخته شدند و رونق گرفتند.

برای مشاوره و سفارش سوله با شماره ۰۹۱۳۷۵۷۰۵۸۷ تماس بگیرید.

با گذشت زمان، به جای استفاده از آهن چکش خوار، از فولاد به دلیل مزایای زیاد آن استفاده کردند و همین موضوع باعث شد تا گام بزرگی در جهت ساخت سوله‎‌های فلزی برداشته شود. از مهمترین مزیت استفاده از فولاد برای ساخت سوله، داشتن مزایایی مانند سبک بودن و انعطاف‌پذیری بیشتر فولاد و کیفیت بالای آن بود.

مهمترین کاربرد‌های سوله

از مهمترین کاربرد‌ سوله می‌توان موارد زیر را برشمرد:

  • استفاده در کارخانه‌های فرآوری
  • کارخانه‌های مربوط به معدن و انبار ماشین آلات
  • کارگاه و همچنین انبار‌های صنعتی
  • پالایشگاه

تحول در اتصالات اجزای سوله در طی سال‌ها

تغییر اتصالات سوله در تاریخ

در تاریخچه سوله در دنیا، اتصالات قطعات سوله هم روند تکاملی به خود گرفته است. در گذشته، سوله‌ها و اجزای سوله به وسیله جوشکاری بهم متصل می‌شدند. با گذشت زمان، با تخریب این اجزا، به جای جوش از پیچ و مهره استفاده کردند و همین امر هم تأثیر زیادی در راه‌اندازی سریع سازه‌ها و افزایش مقاومت آن‌ها در برابر خوردگی و همچنین در برابر آتش سوزی‌ها داشت.

امروزه، نوع اتصال اجزای سوله کمی فرق کرده است؛ یعنی علاوه بر استفاده از پیچ و مهره، از دستگاهی به نام سیمر در دوختن و یکپارچه کردن صفحات در سوله یو بی ام نیز استفاده می‌شود.

همان‌طور که گفتیم، سوله‌ها یک سازه فلزی بزرگ با سقف شیب دار هستند و بیشتر برای فضا‌هایی که به عرض دهانه بزرگ نیاز دارند، استفاده می‌شوند. از همین روی و با توجه به بزرگ بودن ابعاد تیر‌ها و ستون‌ها جهت اجرای این سازه‌ها نمی‌توان از پروفیل‌های موجود در بازار استفاده کرد و معمولاً برای اجرای این کار از تیرورق استفاده می‌شود. سوله‌ها برای کارگاه‌های تولیدی هم از لحاظ فضا و شکل هندسی و هم از لحاظ هزینه و صرفه اقتصادی بهتر از سایر سازه‌ها هستند و هزینه ساخت سوله برای ما بسیار مهم و حیاتی خواهد بود.

انواع سوله

تاریخچه انواع سوله

سوله‌ها به طور کلی به ۳ دسته تقسیم‌بندی زیر می‌شوند:

  1. سوله تیرورقتی
  2. سوله یو بی ام
  3. سوله خرپایی

که در ادامه در مورد آن‌ها توضیح خواهیم داد:

سوله تیرورقی

 

این نوع سوله‌ها، از اتصال اجزا به وسیله‌ی پیچ و مهره ساخته می‌شوند و دارای قدمتی طولانی هستند. سوله تیر ورقی از ورق‌های فولادی ساخته می‌شوند به همین دلیل وزن تقریباً زیادی دارند. به این دلیل که سوله خرپایی ارا می توان سوله سازی مدرن دانست؛ امروزه با پیدایش صنعت، استفاده از این نوع سوله معمولاً محدود است.

برای مشاوره و سفارش سوله با شماره ۰۹۱۳۷۵۷۰۵۸۷ تماس بگیرید.

سوله‌های یو بی ام

این نوع سوله‌ها هیچ اسکلتی ندارند و دارای شکل قوسی بوده و همچنین مقاومت بالایی دارند. در این نوع بیشتر برای سوله ورزشی و سوله بیمارستان ها استفاده می کنند.

سوله خرپایی

سوله خرپایی بهترین نوع و در اصل مدرن‌ترین نوع سوله است که از قوطی‌های پروفیل ساخته شده است. سوله خرپایی به دلیل ویژپی‌های بارزی که دارد، در صنایع مختلفی دارای کاربرد‌های گسترده‌ای است. از مهمترین مزایای این سوله، می‌توان به قیمت کم، وزن کم و مقاومت بالا با طراحی دلخواه اشاره کرد.

نتیجه گیری

در این مطلب از اعتمادسازه در مورد تاریخچه سوله در دنیا و همچنین اولین سوله دنیا صحبت کردیم. شاید تاریخچه سوله در دنیا، موضوعی باشد که برای خیلی از افراد جذابیت داشته باشد. همان‌طور که گفتیم، واژه سوله به معنای سقفی ساده، است که معمولاً از چوب یا فلز برای ذخیره‌سازی یا سرپناه استفاده می‌شود.با این حال، در طول چند سال گذشته، تصور ما از سوله به آرامی تغییر کرده است.

دیگر تنها به عنوان مکانی برای نگهداری ماشین چمن زنی، ابزار، بیل، کود، سنگ نمک، وسایل تمیز کردن استخر و دوچرخه‌های شکسته در نظر گرفته نمی‌شود؛ بلکه مفهومی فراتر و گسترده‌تر از این چیزاهاست در واقع، سوله‌های امروزی با امکانات رفاهی موجود، از جمله برق و لوله کشی، در دسترس هستند تا بتوان از آن‌ها برای کاربرد‌های صنعتی استفاده‌های زیادی داشت. اگر قصد سفارش سوله را داشتید می توانید با شماره ۰۹۱۳۷۵۷۰۵۸۷ تماس بگیرید و به صورت رایگان راهنمایی و مشاوره بگیرید.

سوالات متداول

تاریخچه سوله در دنیا به چه زمانی برمی گردد؟‎

تاریخچه سوله در دنیا به سال ۱۷۵۰ باز می‌گردد؛ در این سال، اولین کارخانه چاپ در اتریش با هدف داشتن فضای بزرگتر، نمای بیرونی و داخلی زیبا، تهویه مناسب و هزینه تمام شده پایین راه‌اندازی شد.

تاریخچه سوله در ایران به چه زمانی بر می گردد؟

سوله‌سازی در ایران، حدود ۷۰ سال است که قدمت دارد. از گذشته به الان، ساخت سوله در ایران، به منظور نیاز به ایجاد فضای کاربری و مدیریت هزینه‌ها و ساخت‌های اقتصادی‌تر و با کیفیت‌تر رونق گرفت و باعث پیشرفت و رونق در صنایع مختلف شد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰۹۱۳۷۵۷۰۵۸۷

مشاوره و استعلام قیمت رایگان