سوله سازی در شهرک صنعتی

سوله سازی در شهرک صنعتی

در همه نقاط ایران، شهرک‌های صنعتی مختلفی وجود دارند که کارخانه و کارگاه‌های تولیدی متنوعی در آنها واقع ‌شده‌اند. سوله سازی در این شهرک‌ها نیازمند رعایت برخی قوانین است. در واقع همه متخصصین و مهندسان ساخت سوله، برای احداث سوله سازی در شهرک صنعتی با محدودیت‌هایی مواجه هستند.

علاوه بر این، سوله‌ها انواع مختلفی دارند و بر اساس عوامل متفاوتی مثل اندازه دهانه سوله، نوع مصالح مصرفی، محل اجرای سوله و … هزینه بیشتر یا کمتری را برای مشتری در پی خواهند داشت. در ادامه اطلاعات بیشتری در خصوص سوله سازی در شهرک صنعتی در  اختیارتان قرار می‌دهیم.

سوله سازی در شهرک صنعتی به چند روش انجام می شود؟

قیمت سوله سازی در شهرک صنعتی

سوله سازی در شهرک صنعتی به شیوه‌های مختلفی توسط مهندسان انجام‌ می‌شود. در واقع نوع سوله‌ای که در این شهرک‌ها احداث می‌شود، به نوع کاربری آنها نیز بستگی دارد. در ادامه با متداول‌ترین نوع سوله‌هایی که در این مناطق ساخته می‌شوند، آشنا شوید.

۱. سوله تیر ورقی

قدمت این نوع سوله‌ها به سال‌ها پیش بازمی‌گردد. به همین دلیل مهندسی که در این سوله‌ها استفاده می‌شود، نسبتاً قدیمی است. در سوله تیرورقی از آهن‌آلات زیادی استفاده می‌شود. به همین دلیل در سال‌های اخیر با افزایش قیمت آهن‌آلات، دیگر ساخت این نوع سوله‌ها به‌صرفه نیست. البته این سوله‌ها مزایایی نیز دارند. از اصلی‌ترین نکات مثبت سوله‌های تیر ورقی به قابل بازیافت بودن قطعات آنها، امکان اجرای جرثقیل سقفی و امکان ساخت طبقه‌های متعدد در این نوع سوله می‌توان اشاره کرد.

۲. سوله یو بی ام

سوله سازی در شهرک صنعتی به شیوه سوله یو بی ام نیز بسیار کاربردی است. سوله‌های یو بی ام یا آمریکایی، یکی از انواع سوله ارزان و مستحکم هستند که بدون اسکلت‌بندی ساخته می‌شوند. از مزایای سوله‌های یو بی‌ام به ایمنی بالا، ضد زلزله بودن، مقاومت در برابر حریق، عدم نیاز به جوشکاری و… می‌توان اشاره کرد. البته این نوع سوله‌ها با معایب مختلفی نیز همراه هستند. به‌عنوان مثال در سوله‌های UBM، امکان استفاده از جرثقیل سقفی وجود ندارد. همچنین این سوله‌ها دهانه کوچکی دارند و برای کاربری‌هایی مثل سوله مرغداری و سوله دامداری مناسب نیستند.

۳. سوله خرپایی

سوله خرپایی، سازه‌هایی بسیار سبک و کم هزینه هستند که از ایمنی بالایی برخوردار بوده و مزایای زیادی دارند. سوله‌های خرپایی به آسانی جابه‌جا می‌شوند و امکان ساخت جرثقیل سقفی روی آنها وجود دارد. از این نوع سوله، برای کاربری‌های مختلفی مثل سالن‌های نمایش، کارخانه، تعمیرگاه، شهربازی و… می‌توان استفاده‌ کرد.

مهم‌ترین قوانین سوله سازی در شهرک صنعتی

قوانین سوله سازی در شهرک صنعتی

مهندسان و متخصصین برای سوله سازی در شهرک صنعتی، موظف به رعایت برخی مقررات و ضوابط قانونی هستند. در ادامه به مهم‌ترین قوانین ساخت سوله در شهرک صنعتی اشاره‌ کرده‌ایم:

  • رعایت مقررات مربوط به حریم ساخت سوله
  • رعایت قوانین مربوط به ارتفاع سوله
  • دریافت مجوزهای لازم برای احداث مثل مجوز پروانه ساختمانی
  • رعایت قوانین مربوط به متراژ و سطح اعیان واحدهای صنعتی
  • رعایت حداکثر متراژ ساختمان نگهبانی نسبت به متراژ سوله

برای اطلاعات بیشتر می توانید به صفحه ضوابط و مقررات ساخت و ساز واحدهای صنعتی در سایت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران مراجعه کنید.

سوله سازی سبک در شهرک های صنعتی

سوله سازی در شهرک‌های صنعتی به شیوه سوله سبک یا خرپایی با مزایای زیادی همراه است. در ادامه به اصلی‌ترین مزایای ساخت این نوع سوله‌ها اشاره‌کرده‌ایم:

  1. هزینه پایین نسبت به سایر سوله‌ها
  2. اجرا و احداث سوله در مدت زمان کوتاه
  3. دارای مقاومت و کیفیت بسیار بالا، با وجود وزن پایین سوله
  4. امکان نصب جرثقیل سقفی با تناژ بالا
  5. امکان باز و بسته کردن قطعات و جابه‌جایی آنها به‌دلیل پیچ و مهره‌ای بودن قطعات
  6. امکان ساخت این نوع سوله با دهانه بزرگ

مراحل سوله سازی در شهرک صنعتی

شرایط سوله سازی در شهرک صنعتی

برای آنکه پروژه سوله سازی در شهرک‌های صنعتی را با موفقیت به اتمام برسانید، باید با مراحل ساخت این سازه آشنایی کامل داشته ‌باشید. در ادامه به این مراحل اشاره‌کرده‌ایم.

۱. دریافت مجوزهای ساخت

مجوز بهره‌برداری و ساخت سازه، از مهم‌ترین مجوزهایی هستند که برای سوله‌سازی باید دریافت کنید. لازم به ذکر است که قوانین سوله سازی در شهرک صنعتی مختلف متفاوت هستند و نسبت به قوانین هر شهر، باید اقدامات لازم را انجام دهید.

۲. خرید زمین احداث سوله

توصیه می‌شود در رابطه با خرید زمین احداث سوله، تحقیقات کافی را انجام دهید. زیرا برخی مناطق دارای خاک سستی هستند و به‌دلیل سایر شرایط نامساعد، هزینه بیشتری را برای احداث در پی خواهند داشت.

۳. انتخاب شرکت سوله سازی

برای اینکه سوله مقاوم و باکیفیتی را بسازید، بهتر است فقط از افراد متخصص و مهندسان حرفه‌ای در این زمینه کمک بگیرید. شرکت‌های سوله سازی زیادی وجود دارند که می‌توانند شما را در زمینه ساخت سوله به‌خوبی راهنمایی کنند.

۴. اجرای فوندانسیون

در این مرحله از سوله سازی در شهرک صنعتی، مجریان ساخت سوله، آزمایش‌های لازم را در رابطه با نوع خاک منطقه و میزان مقاومت آن نسبت به تحمل وزن سازه انجام می‌دهند. پس از آن نیز فونداسیون سوله، که اهمیت زیادی در استحکام سازه دارد، به مرحله اجرا خواهد رسید.

۵. نصب ستون‌ها و سایر قطعات

پس از حمل سوله به محل نصب، ستون‌ها روی فوندانسیون قرار می‌گیرند و سایر قطعات این سازه نیز به یکدیگر متصل خواهند شد.

۶. دیوارکشی و پوشش سقف

در این مرحله متخصصان بخش‌های مختلف سوله مثل در، دیوار، پنجره، جرثقیل سقفی و… را نصب می‌کنند. نحوه دیوارکشی و  نوع پوشش سقف به عوامل مختلفی مثل نوع سوله و نوع کاربری آن بستگی دارد.

۷. اجرای نکات امنیتی و برق‌کشی

پس از نصب سوله و اتمام مراحل اولیه ساخت، باید سایر اقدامات مثل برق‌کشی، نصب سیستم تهویه مناسب و… را انجام دهید. همچنین نصب سیستم اطفاء حریق و دوربین‌های امنیتی نیز از دیگر مراحل پایانی سوله سازی در شهرک صنعتی به‌شمار می‌روند.

هزینه و شرکت سوله سازی در شهرک صنعتی

 

هزینه ساخت سوله در شهرک‌های صنعتی به عوامل مختلفی بستگی دارد. از مهم‌ترین این عوامل به موارد زیر می‌توان اشاره کرد.

  • محل احداث سوله: شهرک‌های صنعتی دارای آب و هوا، خاک و شرایط مختلفی هستند. همه این نکات باعث افزایش یا کاهش هزینه احداث خواهند شد.
  • نوع سوله و اندازه دهانه: در صورتی که اندازه سوله و دهانه آن بزرگ‌تر باشد، باید هزینه بیشتری برای احداث بپردازید.
  • نوع کاربری سوله: اینکه سوله را برای چه کاری مورد استفاده قرار می‌دهید نیز بر میزان هزینه آن مؤثر است. به‌عنوان مثال قیمت احداث سوله ورزشی با سوله کارخانه متفاوت خواهد بود.
  • قیمت آهن‌آلات: در بیشتر سوله‌ها از آهن‌آلات برای ساخت سازه استفاده می‌شود. بنابراین قیمت روز آهن، در افزایش یا کاهش هزینه نهایی احداث مؤثر است.

نتیجه گیری

سوله سازی در شهرک صنعتی تابع یک سری قوانین و مقررات است که برخی از آن ها را در این مقاله ذکر کردیم. همچنین شما می توانید انواع سوله (خرپایی، یو بی ام و تیرورقتی) را در شهرک های صنعتی بسازید. اگر به دنبال مشاوره و استعلام قیمت دقیق هستید می توانید با شماره ۰۹۱۳۷۵۷۰۵۸۷ تماس گرفته و به صورت رایگان با متخصصین اعتمادسازه مشورت کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰۹۱۳۷۵۷۰۵۸۷

مشاوره و استعلام قیمت رایگان