سوله پرورش قارچ

سوله پرورش قارچ

سوله پروش قارچ که این روزها به یکی از مکان های کسب درآمد میان عموم تبیدل شده بایدها و نبایدهای خود را دارد که در صورت عدم توجه به آن ها در حین ساخت سوله، کسب و کار با شکست سنگینی مواجه خواهد شد. براساس آخرین تحقیقات، در حال حاضر تولید و پرورش قارچ یکی از سودآورترین مشاغل جهان شناخته می‌شود؛ چراکه بازدهی بسیار بالایی نسبت به مقیاس و هزینه اولیه دارد و دستیابی به درآمد در زمان کوتاهی امکان‌پذیر است.

ساخت سوله پرورش قارچ یکی از اقداماتی است که شاید در ابتدا پرهزینه به نظر برسد، اما در زمانی کوتاه با درآمدزایی بالایی که دارد تمامی آن هزینه‌ها جبران خواهد کرد. در ادامه نحوه ساخت و احداث سوله پرورش قارچ و تجهیزات موردنیاز آن را بررسی خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

سوالی که مطرح می‌شود این است که کدام نوع سوله برای پرورش قارچ مناسب‌تر است؟ بهترین سوله پرورش قارچ کدام است؟  اصولاً گفته می‌شود که سوله‌هایی با سقف شیروانی از سازه های با سطوح مسطح بهتر است چرا که سوله‌ شیب دار باعث می‌شود گردش جریان هوا و در نتیجه تهویه بهتری صورت گیرد و این امر برای پرورش قارچ ضروریست پس عملاً پرورش قارچ در سازه‌هایی که امکان گردش هوا در آن حداقل است منطقی نیست جلوگیری از تجمع هوای راکد باعث می‌شود که احتمال رشد کپک و باکتری کاهش یابد.

پس تهویه و گردش هوا باید در نظر گرفته شود از طرفی در سوله‌ها می‌توان به تعداد دلخواه نورگیر، پنجره، دریچه و در تعبیه کرد که این امر به گردش هوا کمک شایانی می‌کند از طرفی شما می‌توانید سوله را بر اساس نیازهای خود شخصی‌سازی کنید تمام این موارد دلایل محکم و منطقی برای استفاده از سوله در صنعت پرورش قارچ هستند از طرفی شما این امکان را دارید که به شیوه دلخواه خود سالن پرورش قارچ را طراحی و اجرا کنید

احداث سوله پرورش قارچ

قیمت سوله پرورش قارچ

برای پرورش قارچ ابتدا شما به‌عنوان کارفرما باید این نکته را بدانید که چه ابعادی را برای تولید در نظر گرفته‌اید و محل موردنظر شما برای احداث کجاست؟ در قدم اول اجرای سوله، ابتدا طراحی آن توسط مهندسین عمران متبحر و مجرب توسط نرم‌افزارهای تخصصی انجام می‌گیرد و سپس با برآورد هزینه و ثبت تجهیزات موردنیاز، نقشه‌برداری انجام ‌شده و درنهایت عملیات میدانی ساخت‌وساز با برآورد دقیق زمان و هزینه شروع می‌شود.

مراحل ساخت سوله پرورش قارچ

برای ساخت و احداث سوله پرورش قارچ، لازم است که مراحل زیر به‌طور کامل طی شود:

  • دریافت مجوزهای مربوطه
  • تهیه زمین مطابق با قوانین و استانداردهای تعیین‌شده
  • طراحی بنای سوله پرورش قارچ
  • آماده‌سازی تیم، مصالح و تجهیزات ساخت‌وساز
  • آغاز عملیات ساختمانی ساخت سوله با خاک‌برداری
  • آماده‌سازی زمین و فونداسیون سوله و زیربنای کار
  • نصب سوله به‌ شکل پیش‌ساخته، مونتاژ یا ساخت در محل
  • نصب تجهیزات اولیه‌ای چون درب و پنجره، تأسیسات برق، سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی، تهویه مطبوع سوله و…
  • نصب سیستم‌های ایمنی چون اطفای حریق و دوربین‌‌های مداربسته و …
  • تجهیز سوله به قفسه‌ها، دماسنج و رطوبت‌سنج، مه پاش و…

انواع سالن‌های پرورش قارچ

ساخت سوله پرورش قارچ با استفاده از مصالح و مواد مختلف انجام ‌شده و در دو نوع سبک و سنگین آماده می‌شود. سوله سبک که با نام سوله خرپایی نیز شناخته می‌شوند، با هزینه‌ای کمتر به راه می‌افتند و در ساخت آن‌ها اغلب از فلزات و قطعات پیش‌ساخته استفاده می‌شود.

در مقابل سوله سنگین را داریم که با مصالح ساختمانی ساخته می‌شوند و ساختاری محکم دارند؛ با این‌حال هزینه ساخت سوله سنگین زیاد است و از نظر اقتصادی به‌صرفه نخواهند بود. پس اگر نخستین بار است که وارد حوزه پرورش قارچ شده‌اید، بهترین انتخاب برای شما سوله‌های سبک هستند.

با این‌وجود اگر به دنبال سرمایه‌گذاری بلندمدت و دستیابی به نتیجه و سود بیشتر هستید، سوله‌های سنگین و ساختمانی بهترین گزینه شناخته می‌شوند. ما در شرکت سوله سازی اعتماد سازه آمادگی داریم تا ساخت انواع سوله‌ پرورش قارچ را در هر جایی که باشید، در زمانی کوتاه با رعایت استانداردهای لازم به دست مهندس‌هایی زبده به انجام برسانیم.

قیمت سوله پرورش قارچ ۱۴۰۲

سفارش سوله پرورش قارچ

قیمت و هزینه ساخت سالن پرورش قارچ، به موارد متعددی بستگی دارد که از مهم‌ترین آن‌ها می‌توان موارد زیر را عنوان کرد:

  • ابعاد سوله به‌صورت کامل
  • نوع سوله پرورش قارچ
  • محل ساخت‌وساز
  • تنش مجاز و ضریب عکس‌العمل خاک برای انواع شالوده‌ها
  • نوع خاک از نظر لرزه‌ای
  • میزان مقاومت در برابر بارهای مرده و زنده
  • جزئیات کامل سقف و تیر ‌ریزی‌ها
  • بارگذاری‌های ثقلی و جانبی
  • تعداد طبقات سوله
  • بار برف، باد و بار زلزله
  • نرم‌افزارهای استفاده‌شده برای طراحی سوله
  • تمامی متریال و قطعات مصرفی برای ساخت سوله
  • تمامی سیستم‌های مقاومتی در برابر بارهای ثقلی و جانبی
  • سیستم‌های ثانویه جهت تجهیز سوله پرورش قارچ
  • زمان سفارش و ساخت

دو ویژگی اصلی سوله پرورش قارچ

قبل از شروع به ساخت سوله پرورش قارچ خوب است بدانید که سالن‌های پرورش قارچ دارای ۶ ویژگی مهم هستند که باید به آن ها دقت داشت، دو فاکتور زیر از موارد  اصلی هستند تا درنهایت بتوان مجوزهای لازم را برای شروع به کار کسب کرد:

  1. مهم‌ترین ویژگی یک سوله پرورش قارچ، عایق بودن آن و عدم تبادل رطوبت و حرارت بین سوله و محیط بیرون از آن است؛ به‌طورکلی سوله باید به نحوی طراحی‌ شده باشد که هیچ‌گونه نقطه‌ای غیر از دریچه خروجی هوا، هوا را از محیط سوله خارج نکند. ازاین‌جهت این نوع سوله‌ها با استفاده از ورق‌های ساندویچ پنل یا تری دی وال به ضخامت‌های ۱۰ تا ۱۲ سانتی‌متر عایق می‌شوند. درصورتی‌که به دنبال ساخت سوله پرورش قارچ اقتصادی هستید و می‌خواهید که آن را با کمترین هزینه به پایان برسانید، لازم است که به این مورد بیش از هر چیزی توجه کنید.
  2. نکته دوم این است که باید سوله شما قفسه‌بندی شود؛ بهترین آلیاژ برای قفسه‌بندی آلومینیوم شناخته می‌شود، با این‌حال این آلیاژ قیمت بسیار بالایی دارد و امکان فراهم‌سازی آن برای سوله‌هایی با مساحت بالا پرهزینه خواهد بود. ازاین‌جهت شما می‌توانید حتی از لوله گالوانیزه گوشت‌دار یا سنگین با سایزهای ۵ برای کف و ۶ برای ستون‌ها نیز استفاده کنید.

مجوز احداث سوله پرورش قارچ

شرکت سوله پرورش قارچ

درصورتی‌که به دنبال کسب درآمد از پرورش قارچ هستید، باید به دنبال دریافت مجوز از مراجع قانونی نیز باشید. به‌طورکلی این قوانین در شهرهای مختلف متفاوت است. با این‌حال لازم است که به مراکز خدمات کشاورزی شهر محل سکونت خود مراجعه کرده و با پیش‌شرط‌های موردنیاز آشنا شوید. به‌طورکلی چهار شرط عمومی و مهم احداث سوله پرورش قارچ، موارد زیر عنوان می‌شوند:

  • مالکیت یا اجاره مکانی برای پرورش قارچ
  • گذراندن ۹۰ ساعت دوره آموزشی عملی و نظری پرورش قارچ
  • گرفتن گواهینامه پرورش قارچ
  • برخورداری از حق آب

برای اطلاع از دیگر شرایط دریافت مجوز کافی است تا به سایت g4b.ir مراجعه کرده و اقدام به تکمیل و تائید مدارک خود کنید. به‌این‌ترتیب مجوز کشت قارچ شما صادر خواهد شد و تا دو سال اعتبار خواهد داشت.

۱- عایق بندی سوله کشت قارچ

یکی از مهمترین موارد در هنگام ساخت سوله پرورش قارچ توجه به عایق‌بندی مناسب آن است. حتماً باید به این نکته توجه کنید که بر اساس موقعیت آب و هوایی، شرایط جوی و رطوبت هوا می‌بایست عایق‌بندی مناسبی را در نظر بگیرید طراح و سوله ساز باید مکان‌هایی که دارای آب و هوای مرطوب یا میزان بارش بالا هستند را بیشتر بررسی کنند و شرایط را برای رشد و پرورش قارچ در نظر بگیرند.

عایق‌بندی به منظور جلوگیری از نفوذ رطوبت و تغییرات دمای داخل سالن سوله اجرا می‌شود عایق‌بندی هم مدل‌های متفاوتی دارد از فوم تا فایبرگلاس یا فوم اسپری، که می‌بایست سازنده سوله و طراح بر اساس نیازمندی سوله و شرایط جوی منطقه یک عایق مناسب را انتخاب کنند.

این عایق بندی روی دیوارها، گاهاً سقف و یا تیرها نیز اجرا می‌شود. حتماً باید در نظر داشته باشید که عایق‌بندی به صورت کاملاً درست و اصولی اجرا شود تا از نشت هوا، تغییر دما، نفوذ رطوبت، نفوذ باران به داخل سوله و… جلوگیری شود و نوسانات دما و رطوبت صورت نگیرد! حتی شکاف‌ها و ترک‌های اطراف عایق نیز باید به وسیله فوم درزگیری شود.

نکته: مراحل ساخت و اجرای سوله پرورش قارچ بسیار متنوع و البته بسیار اهمیت دارد. وجود شکاف، درز و یا عایق‌بندی نامناسب و نفوذ کوچک‌ترین رطوبت یا کوچک‌ترین تغییرات دمایی می‌تواند شرایط رشد استیبل و پایدار قارچ را به مخاطره بیندازد پس تمام درها، پنجره‌ها، دریچه‌ها، دیوارها و حتی سقف باید درزبندی شوند. علاوه بر اینکه دما و رطوبت را به این شکل کنترل می‌کنید بهره‌وری انرژی نیز صورت می‌گیرد و چنانچه از تجهیزات گرمایشی و سرمایشی در سالن پرورش قارچ استفاده کرده باشید وجود این عایق‌ها می‌تواند در مدیریت مصرف انرژی کمک شایانی می‌کند.

۲- قفسه بندی سوله های پرورش قارچی

همانطور که پیش تر نیز اشاره شد، طراح سوله پرورش قارچ باید به مقوله بخش‌بندی سالن سوله هم توجه داشته باشد فضای کل سوله باید به صورت مطلوب و البته استاندارد و اصولی طوری طراحی شود که بیشترین بهره‌وری را داشته باشد در سوله‌های پرورش قارچ نباید هدر رفت فضا داشته باشیم چرا که از بخش بخش این ابعاد می‌توان استفاده و در نهایت درآمدزایی کرد بر همین اساس در سوله‌های پرورش قارچ سیاست‌های قفسه‌بندی و یا استفاده از بخش‌هایی برای رشد و نمو و پرورش قارچ استفاده می‌شود.

البته تمام این مسائل به نوع قارچی که سفارش دهنده پرورش می‌دهد نیز بستگی دارد که در نهایت پس از تخصیص قفسه به بخش‌ها سیاست‌های رشد در نظر گرفته می‌شود و در آخر هم بستر پرورش قارچ مثل خاک کمپست یا خاک اره و غیره درون این قفسه‌بندی‌ها تعبیه می‌شود این قفسه‌ها در سالن پرورش قارچ باید به گونه‌ای طراحی و اجرا شوند که مانع عملکرد کارکنان سوله نباشند.

۳- سیستم تهویه سوله قارچ

مسئله مهم بعدی که بسیار باید در سوله پرورش قارچ به آن توجه داشت تهویه مناسب استتهویه برای رشد قارچ یک نکته کلیدی به شمار می‌رود چرا که همانطور که گفتیم تنظیم دما و رطوبت هوا و تامین هوای تازه برای رشد قارچ الزامی است پس علاوه بر عایق‌بندی مناسب به منظور تنظیم دما می‌بایست تهویه مناسبی را هم در نظر بگیرید مثلاً استفاده از سیستم‌های تهویه یا فیلترهای هوا برای کنترل رطوبت یا داشتن یک سیستم نظارتی بر روی سیستم تهویه می‌تواند باعث بهبود عملکرد شود در نظر داشته باشید به صورت مرتب و مداوم می‌بایست سیستم‌های تهویه سوله پرورش قارچ مورد بررسی و در صورت نیاز فیلترهای مربوطه تعویض شوند.

۴- نورپردازی سوله های کشت و پروش قارچ

نکته دیگر برای طراحی و اجرای سوله‌های پرورش قارچ اجرای یک نورپردازی مناسب است. همانطور که می‌دانید علاوه بر شرایط دمای مطلوب، تهویه، دمای مناسب و… قارچ برای رشد و نمو به نور نیاز دارد اما نه نور مستقیم خورشید! بلکه اصطلاحا می‌توانید از نور مصنوعی برای پرورش قارچ استفاده کنید طراح سوله قارچ باید حتماً به این نکته توجه داشته باشد با کوچک‌ترین بی‌دقتی در تهویه و نورپردازی و تثبیت دما کسب و کار سفارش دهنده به مخاطره می‌افتد برای همین است که همیشه و همواره تاکید می‌کنیم که کار سوله‌سازی علی الخصوص سوله‌های پرورش و کشت را به هر تیمی نسپارید.

به منظور تامین نور برای رشد قارچ می‌توانید از انواع چراغ‌های ال ای دی و یا چراغ‌های فلورسنت استفاده کنید. دقت داشته باشید که نورپردازی در کل سالن پرورش قارچ می‌بایست به صورت یکنواخت صورت گیرد تا شرایط کافی برای رشد قارچ فراهم شود نکته مهم دیگر در نورپردازی این است که هر نوع قارچ به میزان نور مشخصی نیازمند است بر همین اساس با مشورت سفارش دهنده می‌بایست شرایط برای تنظیم نور شدت تابش و فاصله از کشت در نظر گرفته شود.

۵- نکات بهداشتی شوله کاشت قارج

در طراحی سوله‌های پرورش قارچ همواره به موضوع نظافت و بهداشت توجه شایانی باید داشت به همین منظور طراح سوله می‌بایست بخشی را به عنوان بهداشت سوله در نظر بگیرد و در طراحی سوله فضایی را برای این منظور اختصاص دهد چرا که در صورت عدم توجه به این مسئله رشد باکتری‌های مضر می‌تواند مخل کار شود عموماً این فضا برای نگهداری تجهیزات جانبی است (نگهداری ضد عفونی کننده ها، پراکسید هیدروژن یا الکل).

۶- مرکز کنترل سوله برای پروش قارچ

سالن‌های پرورش قارچ بسیار حساس هستند و طراحی و اجرای آنها نیازمند دانش است فراهم کردن بستری بسیار اصولی و استاندارد حائز اهمیت است طراح باید به نور، دما و رطوبت سالن توجه ویژه‌ای داشته باشد.

تیم عملیاتی که وظیفه اجرای سوله پرورش قارچ را بر عهده دارد باید بستری را فراهم کنند که نور در آن به میزان مناسب بتابد، رطوبت کافی فراهم شود و دمای مناسب در سالن سوله قارچ برقرار باشد و تهویه نیز صورت گیرد علاوه بر فراهمسازی تمام این فاکتورها باید بستری را فراهم کند تا بتوان تمام این موارد را به صورت پیوسته کنترل کرد اصطلاحاً به مکان پرورش قارچ اتاق رشد گفته می‌شود در حقیقت سالن پرورش قارچ به گونه‌ای بخش‌بندی می‌شود که فضایی برای رشد قارچ‌ها و فضاهای جانبی برای نگهداری تجهیزات و غیر در نظر گرفته می‌شود.

چنانچه به تمامی فاکتورهای مذکور دقت داشته باشید می‌توانید یک سوله بی‌جان را به محلی برای پرورش قارچ تبدیل کنید البته باید به این موضوع توجه داشته باشید که شرایط نگهداری و الزاماتی که به آنها اشاره شد به نوع قارچ نیز بستگی دارد پس طراح سوله پرورش قارچ قبل از هر چیزی باید به صورت کامل این کسب و کار به کمک  سفارش دهنده سوله نیازسنجی کند.

مجوز احداث سوله پرورش قارچ

درصورتی‌که به دنبال کسب درآمد از پرورش قارچ هستید، باید به دنبال دریافت مجوز از مراجع قانونی نیز باشید. به‌طورکلی این قوانین در شهرهای مختلف متفاوت است. با این‌حال لازم است که به مراکز خدمات کشاورزی شهر محل سکونت خود مراجعه کرده و با پیش‌شرط‌های موردنیاز آشنا شوید. به‌طورکلی چهار شرط عمومی و مهم احداث سوله پرورش قارچ، موارد زیر عنوان می‌شوند:

  • مالکیت یا اجاره مکانی برای پرورش قارچ
  • گذراندن ۹۰ ساعت دوره آموزشی عملی و نظری پرورش قارچ
  • گرفتن گواهینامه پرورش قارچ
  • برخورداری از حق آب

برای اطلاع از دیگر شرایط دریافت مجوز کافی است تا به سایت g4b.ir مراجعه کرده و اقدام به تکمیل و تائید مدارک خود کنید. به‌این‌ترتیب مجوز کشت قارچ شما صادر خواهد شد و تا دو سال اعتبار خواهد داشت.

بایدها و نبایدهای سوله‌های پرورش قارچ

  1. حفظ رطوبت در سالن پروش قارچ بسیار مهم است و آلاینده ها نیز باید در حداقل حالت ممکن باشند.
  2. رطوبت نباید بسیاز زیاد یا بسیار کم باشد چرا که منجر به رشد کپک خواهد شد.
  3. قارچ ها از ۹۲ درصد آب تشکیل شده اند، وجود رطوبت کافی از خشک شدن قارچ جلوگیری می کند.
  4. به محدودیت های دمایی توجه ویژه ای داشته باشید قارچ برای رشد به دمای مشخصی نیاز دارد.
  5. برای تامین نور، می توانید شرایط یک روز ابری را به صورت مصنوعی بازسازی کنید.
  6. می توانید از تجهیزات برای بررسی عوامل محیطی استفاده کنید تا به صورت خودکار این پروسه انجام شود.
  7. با وجود چندین فن در سرتاسر سوله، تهویه مطلوب تری خواهید داشت.
  8. قارچ ها دمای نسبتاً خنک را دوست دارند.
  9. به سطح CO2 و اکسیژن محیط دقت کنید خود را زیر ۸۰۰ ppm (قسمت در میلیون) نگه دارید.

نتیجه گیری

سوله کشت و پرورش قارچ می بایست از شرایط محیطی و دمای مطلوبی برخوردار باشد، دما یا رطوبت بسیار پایین یا بسیار زیاد هر دو عامل کشنده برای قارچ تلقی می شوند. توجه کنید که میزان درآمد شما از احداث سوله پرورش قارچ به مساحت فضای کشت و میزان تولیدتان بستگی دارد. درصورتی‌که به دنبال سودآوری از کشت قارچ هستید، حداقل باید ۴۰ متر فضای پرورش داشته باشید تا بتوانید به‌طور حداقلی ۱۳۰ و حداکثر ۴۰۰ کیلوگرم کمپوست را مورداستفاده قرار دهید.

با توجه به برآوردهای انجام‌شده هر یک کیلوگرم کمپوست به شما ۳۰۰ گرم قارچ خواهد داد. بر همین اساس در فضایی با مساحت ۴۰ مترمربع، درصورتی‌که به‌طور مرتب برداشت داشته باشید، در طول ۱۲ ماه حداقل ۴۸۰ و حداکثر ۱۴۴۰ کیلوگرم قارچ تولید خواهید کرد. در ادامه میزان سودآوری به خود شما بستگی دارد که قارچ‌های خود را به چه قیمتی به فروش برسانید. برای سفارش ساخت سوله پرورش قارچ، با اعتمادسازه تماس بگیرید ما در زمانی کوتاه با بهترین متریال ساخت آن را شروع خواهیم کرد.

هزینه ساخت سوله پرروش قارچ چقدر است؟

اگه سرمایه کافی را دارید بهتر است سوله سنگین بسازید، اما اگر بودجه کافی را ندارید بهتر است از سوله های خرپایی استفاده کنید. برای استعلام دقیق قیمت با شماره ۰۹۱۳۷۵۷۰۵۸۷ تماس بگیرید.

بهترین شرکت ساخت سوله پرورش قارچ کدام است؟

قطعاً تمامی شرکت های سوله سازی در ایران اقدام به ساخت سوله پرورش قارچ می کنند، اما تجربه و کیفیت حرف اول را می زند. پیشنهاد میکنیم برای شروع از متخصصین اعتماد سازه به صورت رایگان مشورت بگیرید، برای ارتباط کافیست با شماره ۰۹۱۳۷۵۷۰۵۸۷ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰۹۱۳۷۵۷۰۵۸۷

مشاوره و استعلام قیمت رایگان