پوشش سقف سوله

پوشش سقف سوله چیست؟

امروزه سوله در صنعت دارای کاربرد‌های گسترده‌ای هستند؛ به صورتی که ساخت کارخانه یا کارگاه، بدون وجود سوله سازی امکان‌پذیر نیست. سوله‌های از طراحی متفاوتی برخوردار هستند و به همین دلیل نسبت به سایر سازه‌ها از اهمیت بیشتری برخوردارند. پوشش سقف سوله یکی از مهمترین فاکتور‌ها در ساخت سوله است و برای این پوشش‌دهی از محصولاتی مانند ساندویچ پانل و پشم شیشه و … استفاده می‌شود. در این مطلب می‌خواهیم در مورد انواع پوشش سقف سوله صحبت کنیم.

انواع پوشش سقف سوله

انوع پوشش سقف سوله

پوشش سقف سوله در صنعت به دو دسته پوشش سازه فلزی و پوشش سقف و بدنه تقسیم می‌شود؛ به طور کلی، انواع پوشش سقف سوله عبارتند از:

  • پوشش سقف سوله با ساندویچ پانل
  • پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه
  • پوشش سقف سوله با پشم شیشه
  • پوشش سقف سوله با پلی کربنات

که در ادامه توضیح داده ایم.

پوشش سقف سوله با ساندویچ پانل

یکی از پرطرفدارترین و اصولی‌ترین انواع پوشش برای سوله، استفاده از پوشش ساندویچ پانل است که بسیار در پروژه‎‌های ساخت سوله سبک کاربرد دارد. برای این نوع پوشش، مواد عایق در بین دو ورق لایه‌ای قرار می‌گیرند و به اصطلاح در داخل این دو لایه ساندویچ می‌شوند.

مزایا

سقف سوله ساخته شده با ساندویچ پانل، از استحکام بیشتری در برابر زلزله و حوادث خارجی برخوردار است. به دلیل دو لایه‌ی فولادی محکم و مواد با کیفیت عایقی که دارند، عایق بهتری برای صدا، رطوبت و حرارت هستند.

کاربرد

این نوع پوشش‌ها به دلیل پیش ساخته بودنشان، نسبت به سایر پوشش‌های دیگر، سریع‌تر نصب و راه‌اندازی می‌شوند. این سرعت، باعث می‌شود که زمان اجرای پروژه، کمتر و در نتیجه هزینه ساخت سوله کاهش پیدا کند. از ساندویچ پانل در پوشش سقف سوله برای سالن‌ها ورزشی، سوله‌ صنعتی، سردخانه و بسیاری از موارد دیگر استفاده می‌شود.

پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه

قیمت پوشش سقف سوله

فولاد گالوانیزه، یکی از بهترین نوع فولاد برای جلوگیری از خوردگی و زنگ‌زدگی است. به همین دلیل است که برای پوشش سقف سوله، در برخی از موارد، از ورق گالوانیزه استفاده می‌شود. اگر ورق فولادی را با فلز روی پوشش دهند، ورق گالوانیزه ایجاد می‌شود. در صورت از بین رفتن پوشش روی، این ورق به هیچ عنوان دچار زنگ‌زدگی نخواهد شد. ورق گالوانیزه به دو صورت کلی رول فرم و فابریک در کارخانه تولید می‌شود.

مزایا

  • دارای قیمت مناسب است و همچنین هزینه نگهداری و تعمیرات کم می‌باشد.
  • دارای طول عمر زیاد و دوام پوشش است.
  • این نوع پوشش سقف سوله، داری محافظت در برابر صدمات محیطی است.
  • و همان‌طور که گفته شد، در برابر زنگ زدگی و پوسیدگی مقاوم است.

کاربرد

ورق‌های گالوانیزه، به طور کلی در صنایع مختلفی کاربرد دارند. از ساختمان‌سازی گرفته، تا ساخت لوازم خانگی، صنعت خودرو و … از این نوع ورق‎‌ها به طور متداول زمانی استفاده می‌شود که نیاز به کنترل خوردگی و زنگ‌زدگی آهن باشد.

پوشش سقف سوله با پلی کربنات

پلی کربنات سخت‌ترین ماده شفافی است که به جای شیشه در بخش‌های مختلف یک ساختمان استفاده می‌شود. تنوع زیاد این نوع ورق‌ها باعث شده که بتوان از آن‌ها در هر سازه‌ای استفاده کرد.

مزایا

ورق‌های پلی کربنات، ضدضربه و مقاوم هستند و شفافیت بالایی دارند. استفاده از این نوع ورق‌ها، باعث استفاده بهینه از نور خورشید و بهینه‌سازی هزینه‌های مصرف انرژی می‌شود.

کاربرد‌

  • ساخت انبار
  • پارکینگ‌های عمومی
  • سالن‌های ورزشی
  • نورگیر‌های سقفی سوله‌های دامداری
  • سوله فروشگاهی
  • گلخانه‌ها

پوشش سقف سوله با پشم شیشه

از پوشش سقف سوله با ورق، توری و پشم شیشه، در خیلی از مکان‌ها می‌توان استفاده کرد. پوشش سقف سوله با پشم شیشه در اسکلت، ساختمان، کارخانه‌ها، مرغداری، انبار‌ها، انبار‌ها، سوله ورزشی و …

برای پوشش سقف سوله باید به چه نکاتی دقت کرد؟

یک نکته مهم در مورد انواع پوشش سقف سوله این است که نوع این پوشش سقف سو‌له باید با توجه به کاربرد سو‌له انتخاب شود. به عنوان مثال، برای سقف سو‌له‌های خشک و کارگاهی از توری مرغی، پشم شیشه همراه با ورق سینوسی استفاده می‌شود؛ این در حالی است که پوشش سقف سوله برای سو‌له‌های مورد استفاده در سردخانه‌ها، باید ساندویچ پانل باشد.

علاوه بر این موارد، برای مواردی در زمینه بهداشتی و مواد غذایی از پوشش ساندویچ پانل، پوشش سقف کارتن پلاست استفاده می‌شود. در ساخت سوله، مواردی مانند اجرای سوله، کاهش هزینه‌های اجرایی اعم از هزینه کارگر‌ها و مصالح، کاهش زمان اجرا و … اهمیت زیادی دارد. یک نکته مهم دیگر که باید به آن توجه داشته باشید این است که با توجه به موقعیت مکانی سوله ممکن است در معرض خطر خوردگی قرار داشته باشد از این رو مقاوم پوشش در برابر خوردگی و رطوبت از مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد.

انتخاب کاربری

کاربرد پوشش سقف سوله

نوع کاربری سوله، در هنگام انتخاب نوع پوشش مناسب برای سقف سوله، از مواردی است که باید حتماً در نظر گرفته شود؛ با توجه به این موضوع، شما می‌توانید مناسب‌ترین نوع پوشش را برای کار خود انتخاب کنید.

این نکته را هم اضافه کنیم که پوشش مورد نظر باید در برابر عوامل طبیعی مانند باد، باران، برف و تابش نور خورشید، مقاومت بالایی داشته باشد تا طول عمر آن افزایش پیدا کند؛ از این رو لازم است که نوع پوشش مورد نظر باکیفیت بالا انتخاب شود.

چه عواملی بر روی پوشش سقف سوله‌ها تأثیرگذارند؟

از مهمترین عوامل تأثیرگذار بر روی پوشش سقف سوله‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • سرعت نصب
  • صرفه‌جویی در زمان، هزینه مصالح، هزینه دستمزد کارگران و …
  • صرفه‌جویی در قیمت و هزینه نصب پوشش سقف سوله
  • مقاومت در برابر پوسیدگیی
  • مقاومت بالا در برابر خوردگی و رطوبت
  • عایق‌بندی دمایی
  • سهولت در نصب
  • قابلیت استفاده مجدد
  • وزن کم به جهت سبک‌سازی سازه
  • عایق‌بندی صوتی
  • تعمیرات ساده و آسان
  • زیبایی نمای بیرونی و حتی نمای درونی
  • پوشش سقف سوله ارزان

زمانی که افراد می‌خواهند برای ساخت سوله اقدام کنند؛ معمولاً به قیمت پوشش سقف سوله توجه ویژه دارند. چیزی که مد نظر این افراد است اجرای ارزان قیمت این سقف‌ها می‌باشد. این نکته را می‌توانیم به شما بگوییم که اگر هدفتان پوشش سقف سوله ارزان است، باید به یک‌سری نکات توجه ویژه داشته باشید و از آن‌ها غافل نشوید.

اولین نکته این است که پوشش سقف سوله با توجه به نوع سازه و همچنین منطقه جغرافیایی و محاسبات بار‌های وارده بر سوله انتخاب شود. به یاد داشته باشید که شما نمی‌توانید برای همه سوله‌ها یک تصمیم یکسان بگیرید و برای هر سوله یا توجه به پارامتر‌های گفته شده، نوع پوشش سقف سوله، خاص و متفاوت است.

استفاده از پوشش گالوانیزه برای سوله قیمت پایین‌تری نسبت به دیگر انواع متریال‌ها دارد؛ همین موضوع باعث شده که بسیاری از افراد برای پوشش سقف سوله، ورق گالوانیزه را انتخاب کنند. در نهایت می‌توانیم این را بگوییم که برای پوشش سقف سوله، ابتدا به نوع مناسب سقف توجه کنید و سپس اقدام به انتخاب نوع مناسب سقف نمایید.

انواع پوشش سقف سوله مورد استفاده در ایران

سفارش پوشش سقف سوله

معمولاً در ۸۰ درصد مواقع برای پوشش سقف سوله در ایران، از سقف کارتن پلاست یا توری مرغی به همراه پشم شیشه یا فوم و ورق گالوانیزه رنگی استفاده می‌کنند؛ دلیل این کار این است که این نوع پوشش، از لحاظ بهداشتی و کیفیت ظاهری خوب و با دوام، نسبت به سایر پوشش‌ها بهتر است.

علاوه بر این، برای سردخانه‌ها و سالن‌هایی که اتلاف انرژی در آن‌ها حایز اهمیت است، از پوشش ساندویچ پانل استفاده می‌شود. ساندویچ پانل از پرطرفدارترین نوع پوشش سقفی است که در بسیاری از موارد کاربرد دارد.

نحوه اجرای سقف سوله

اولین گام برای اجرای سقف سوله، این است که بتوانید نوع پوشش مورد نظر را انتخاب کنید. هرکدام از این پوشش‌های گفته شده، دارای اجزای خاصی هستند و به طور خاص هم نصب می‌شوند.

به عنوان مثال؛ برای پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه، ابتدا ورق‌ها را با توجه به اندازه مورد نظر، با دستگاه‌های مخصوص مثل اره گردبر و دستگاه فریز و … برش می‌زنند. در مرحله بعدی، با توجه به نوع قرارگیری ورق و اتصال آن‎‌ها، سوراخ‌هایی ایجاد می‌کنند و در نهایت، ورق‌ها را روی سازه قرار داده و پیچ می‌کنند تا پوشش سقف سوله ایجاد شود.

برای اجرای سقف با ساندویچ پانل، ابتدا پانل‌ها را در محل اتصال آب‌بندی می‌کنند. بعد با استفاده از انواع چسب‌های سیلیکونی و نوار‌های یک طرف، این پانل‎‌ها را درزبندی می‌‎‌کنند. با توجه به اینکه تکیه گاه‌های اصلی در چه فاصلهی‌ای از هم قرار گرفته باشند، زیر‌سازی پانل انجام می‌شود. در مرحله آخر، لازم است که رعایت فاصله بین پانل‌ها با دقت بررسی شود و با رعایت فاصله بین پانل‌ها، اجرای سقف انجام می‌شود و کار تمام خواهد شد.

نتیجه گیری

در این مطلب از اعتمادسازه در مورد پوشش سقف سوله و روش‌های مختلف انجام این کار صحبت شد. با توجه به تمامی مطالب گفته شده، می‌توان نتیجه گرفت که پوشش سقف سوله با ساندویچ پانل، پوشش سقف سوله با ورق گالوانیزه، پوشش سقف سوله با پشم شیشه و استفاده از پلی کربنات برای پوشش سقف سوله از انواع این پوشش‌ها هستند که هرکدام به یک صورت نصب می‌شوند و دارای اجزای متفاوتی هستند.

معمولاً در ۸۰ درصد مواقع برای پوشش سقف سوله در ایران، از سقف کارتن پلاست یا توری مرغی به همراه پشم شیشه یا فوم و ورق گالوانیزه رنگی استفاده می‌کنند. اگر تجربه‌ای و یا اطلاعاتی در این زمینه دارید، حتماً در بخش ارسال نظرات برای ما و همراهان ما ارسال کنید. شما می توانید برای سفارش سوله با شماره ۰۹۱۳۷۵۷۰۵۸۷​ در ارتباط باشید.

چطور پوشش سقف سوله سفارش دهیم؟

شما می توانید برای سفارش پوشش سقف سوله با شماره با شماره ۰۹۱۳۷۵۷۰۵۸۷ در ارتباط باشید.

کدام شرکت برای سفارش پوشش سقف سوله بهتر است؟

اعتماد سازه یکی از با تجربه ترین شرکت هایی است که می توانید به صورت رایگان از آن مشورت بگیرید. کافیست با شماره ۰۹۱۳۷۵۷۰۵۸۷ تماس بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

۰۹۱۳۷۵۷۰۵۸۷

مشاوره و استعلام قیمت رایگان